For mer enn 60 år siden gjorde vitenskapshistorikeren I. Bernhard Cohen (1950) fysikklærere oppmerksom på at fremstillingen av den klassiske fysikkens utvikling i mange lærebøker er forvrengt. Cohen (1950) hevdet at den virkelige historien blir endret på en systematisk måte for å gi studentene inntrykk av at fysikken har en nøkkel, kalt den vitenskapelige metode, som sørger for at utviklingen alltid er lineær.
I en doktorgrad fra 2011 ved Universitetet i Oslo, tas det tak i tilsvarende påstander fra kvantefysikken. Konklusjonen av undersøkelsen er at mytene lever i beste velgående i bøkenes formidling av forhistorien til og gangen i Plancks og Einsteins arbeider. Lærebøkene og fagbøkene gir inntrykk av at fremstillingen er et historisk sammendrag av de viktigste begivenhetene som førte til kvanteteoriene, men det er et sammendrag av myter som blir presentert. I denne avhandlingen blir det dessuten påvist at de utvalgte bøkenes fremstilling av Bohrs utvikling av en modell for atomet og teori for hydrogenatomet også er bygd på myter og er en kvasihistorie.